Invaderad av små vita otäcka monster

Först ett blogginlägg-tips: Det här såg gott ut! Nu blev jag sugen, men tyvärr inget recept på sidan...

Det har fortfarande varit skiftande väder, både regn och sol idag, men får väl bita ihop. Min underbara älskling är för det mesta husets kock, han gjorde en god wok med korv, grönsaker och tagliatelle. Han nästan leker ihop maten, jag håller nog till bakning så länge. Åtminstone tills jag får lust att laga igen, blir mest att jag hackar grönsaker och annat till maten, ibland vill han att jag ska röra och så, och för varje gång känns det roligare. Orsaken till att jag tappade lusten var nog att när jag lagade mat under en period i mitt liv då jag bodde med många människor var att jag kände ingen uppskattning och när depressionen kom försvann lusten att göra mat. Det blev mest vanligt, precis som nu. Jag hoppas jag ska hitta tillbaka lusten att göra så god och färgglad mat som i receptböckerna och veckotidningarna.


Jag tittade till min chokladblomma förut, helt nerlusad med små vita monster, så den togs till annan del av köket och jag har sprutat såpvatten i hopp om att rädda den. Den har ju nyss fått två fina blommor ju. Någon som har något bra tips om hur få bort de små monstren förutom såpvatten? Kanske borde sätta ut den och hoppas att gäng nyckelpigor ska äta upp krypen?


Vi åkte iväg i förmiddags och åkte genom centrum när älsklingen plötsligt säger: -Men det har ju brunnit i restaurangen! Vi åkte vidare till spåret för rundan med vovven innan vi kollade närmare och då såg jag hålet i taket! Vi tänkte båda att det måste ha hänt under gårdagen, då jag har gått omkring runt centrum flera förmiddagar i veckan. Men kollade på internet och det hade hänt på måndagsnatten! Som tur var kom ingen till skada och de kommer bygga upp den igen. Tänk vad blind man kan vara, fast man har gått några meter från restaurangen. Hm, måste bli lite mer uppmärksam då.


Nu ska jag kolla till min stackars blomma och hoppas att de små monstren är utplånade...

Kommentarer
Postat av: korven

va kul med länkningen! ja omdusa försöka själv får du väl göra chokladbollar, doppa dem i vit smält choklad (gjort i vattenbad) för att sedan sprinkla på jordjubbsströssel. Inte rulla, det blir nog för kladdigt!



Vad var dte för "vita små monster"? Bladlöss?

2011-05-28 @ 20:03:14
URL: http://enlitenkorv.blogg.se/
Postat av: Benita

Jag tänkte testa att göra så, ska först handla mer strössel så man kan göra fler varianter :)

Skrev om monstren i dagens blogg, de har ändrat färg nu men de har väl sugit i sig växtsafter och ändrat färg, det är troligen bladlöss.

2011-05-29 @ 19:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0